Ledig stilling som økonomisjef
Er du glad i å jobbe med tall, har tilstrekkelig kompetanse og liker utfordringer? Da har vi kanskje jobben for deg? Vi søker ny økonomisjef, da nåværende skal over i annen stilling.
Tiltredelse etter nærmere avtale.
Stillingsbeskrivelse økonomisjef:
Stillingens formål:
Å sikre at kommunens inntekter og utgifter føres, rapporteres og forvaltes på en faglig ansvarlig måte, og i henhold til lover, forskrifter og vedtatte reglement, på nærmere definerte ansvars- og myndighetsområder. Å utrede økonomiske problemstillinger og betingelser som grunnlag for administrative og politiske vedtak.
Plassering i organisasjonen:
Stillingen er en del av rådmanns stab og lederteam. Stillingen ligger administrativt direkte under rådmannen.
Høylandet kommune har pr. i dag ikke eget økonomikontor, lønn- og regnskapstjenester kjøpes fra Midtre Namdal Samkommune.
Stillingens ansvars- og myndighetsområde
-
- har det faglige ansvaret for kommunes regnskap, og ivaretar dette i tett samarbeid med Midtre Namdal Samkommune
- skal ivareta den daglige likviditetsstyringen.
- innehar det administrative ansvar og saksbehandling på eiendomsskatt.
- sørger for regnskapsrapportering som grunnlag for politiske beslutninger og rapportering mot staten. (Kostra).
- bidra i arbeidet med økonomiplan, årsbudsjett, budsjettregulering og andre økonomisaker.
- bidra til å sikre at de folkevalgte får et best mulig grunnlag for å fordele ressursene slik at vedtatte mål i handlingsplan virkelig nås.
- Sørge for at det etableres tilstrekkelige internkontroll-rutiner og vedlikehold av disse.
Øvrige oppgaver:
Sekretær for takstnemnda/overtakstnemda for eiendomsskatt.
Medvirkning i budsjettarbeid
Generell bistand til saksbehandling i økonomiarbeid.
Ideelle kvalifikasjonskrav:
Universitets – eller høgskoleutdanning,- (siviløkonom, revisorutdanning eller annen utdanning med hovedvekt på økonomi), herunder fag som jus, privat og offentlig regnskap.
Det kreves gode Edb-kunnskaper og kjennskap til lovverk som berører forvaltningen av kommuneøkonomien.
Relevant praksis fra offentlig sektor er en fordel og kan oppveie for formell kompetanse.
Andre egenskaper: ha god forståelse for økonomiske sammenhenger, ha analytiske egenskaper. Lederegenskaper, samarbeidsevne, kunne jobbe i team.
Personlig egnethet vektlegges
Evalueringskriterier/kriterier for vurdering av jobbresultat
Måloppnåelse i forhold til virksomhetsplaner.
Vurdere resultat i forhold til de kriterier som er satt for skatteregnskap og skatteinnfordring.
Vurdere regnskapsavleggelse i forhold til føring og frister.
Forutsigbarhet i likviditetsutvikling.
Avlønning
Lønn etter avtale
Vi imøteser din elektroniske søknad.
Søknadsfrist: 19. juni 2019
Personalsjef Mariann Loeng Røttesmo tlf 920 89 588 eller rådmann Liv Elden Djokoto tlf 450 96 975 kan kontaktes ved evt. spørsmål om stillingen.