Programrådgiver i integreringstjenesten

Høylandet kommune søker programrådgiver i integreringstjenesten

Arbeids og ansvarsområde

  • Kartlegging og målrettet samarbeid med deltakeren i introduksjonsprogrammet om utarbeidelse av individuell plan.
  • Motivasjon, karriereveiledning og oppfølging av deltakere i introduksjonsprogrammet.
  • Programrådgiverens koordinerende rolle dreier seg primært om å samordne kontakten med de instanser/aktører som til enhver tid står for kvalifiseringen, i tett samarbeid med NAV.
  • Sikre progresjon og kvalitet i deltakerens program.
  • Innkalle aktuelle samarbeidspartnere til teammøter om kartlegging, individuell plan om aktuelle tiltak.
  • Informere og henvise til aktuelle instanser for godkjenning av utdanning og realkompetansevurdering.
  • Fatte vedtak eller involveres i tildeling av introduksjonsprogram og andre vedtak, jfr. kapittel 5 om saksbehandlingsregler i introduksjonsloven.
  • Jobbe aktivt opp mot kommunens næringsliv for å gi både informasjon og kunnskap om muligheter. Videre skal det arbeides for å sikre utplasseringsmuligheter og arbeidstrening undervegs i introduksjonsprogrammet samt på sikt å skaffe tilveie midlertidige og faste arbeidsplasser.
  • Oppfølging og planlegging av kurs og kontakt med arbeidsgivere.
  • Til stillingen kan det pålegges andre oppgaver enn de som er omtalt her, når situasjonen tilsier det og stillingsinnehaver er kvalifisert og har fått nødvendig opplæring for arbeidsoppgavene.

Kompetanse og fagutvikling

  • Delta i tiltak for kvalitetssikring, faglig oppdatering og kompetanseutvikling for ansatte.
  • Ansvarlig for å holde seg faglig oppdatert.
  • Ha et tverrfaglig fokus, hvor man lærer av hverandre og sammen er i utvikling.

Samarbeid

  • Bidra til godt tverrfaglig samarbeid og arbeidsmiljø internt i egen tjeneste
  • God samhandling med interne og eksterne samarbeidspartnere.

Kvalifikasjoner

  • Minimum 3-årig høyskoleutdanning innen relevant fagområde.
  • Kravet kan fravikes dersom søkeren kan vise til meget gode kvalifikasjoner på andre relevante områder.
  • Relevant brukerrettet arbeidserfaring, gjerne fra flerkulturelt arbeid vektlegges.
  • Gode IKT kunnskaper og kjennskap til offentlig forvaltning og saksbehandling er en fordel.
  • Stillingen medfører utstrakt brukerkontakt og utadrettet arbeid.
  • Personlig egnethet vil bli tillagt stor vekt.

Spørsmål om stillingen kan rettes til personalsjef Mariann Loeng Røttesmo, tlf. 920 89 588 eller fungerende flyktningkonsulent og programrådgiver Iver Almås, tlf. 911 51 424.

Vi mottar gjerne din elektroniske søknad innen 8. januar 2023.