Miljøveileder – grunnskolene i Overhalla

Overhalla kommune søker etter miljøveileder med erfaring og interesse innenfor atferdsanalyse, utfordrende atferd og målrettet miljøarbeid. Miljøveileder vil være tilknyttet begge grunnskolene i kommunen og utøver i skolene etter behov.

Overhalla kommune søker etter fagperson til utviklingsarbeidet med kompetanseheving av ansatte i grunnskolene innen psykisk helse og adferdsutfordringer.

Det skal utvikles et godt kunnskapsbasert og systemrettet arbeid med psykisk helse og livsmestring fra 1.trinn og videre opp i grunnskolen. Det er stort behov for å legge innsatsen på forebyggende arbeid omkring psykisk uhelse og adferdsutfordringer i lav alder og hovedarbeidet vil derfor foregå hovedsakelig på trinnene 1. – 4., men det vil i tillegg være knyttet til arbeid på de andre trinnene.

I et folkehelseperspektiv vil miljøer og arenaer som fremmer mestring, tilfredshet, tilhørighet, utvikling og vekst, opplevelse av mening og positive relasjoner være sentrale for befolkningens psykiske helse. Hvordan barn og unge har det i de fysiske og sosiale miljøene de oppholder seg i er derfor viktig for deres psykiske helse og trivsel.

Kommunen har fått økt ansvar i forbindelse med barnevernsreformen/oppvekstreformen. Man ønsker derfor GODE kunnskapsbaserte forebyggende tiltak i skolen. Man ønsker riktig og god kompetanse på skolen hos dem som jobber direkte mot disse barna, samt for skolen generelt sett. Man ønsker også gode samarbeidsrutiner og god samordning.

Kommunen har deltatt i flere satsinger for barn og unge og man har klart å endre praksis i arbeid med barn og unge i Overhalla.

Over en 3 årsperiode har barnehager og skoler deltatt i satsingen «Inkluderende barnehage- og skolemiljø», samt at man har innført BTI (Bedre tverrfaglig innsats) modellen, som nå etter hvert er godt implementert i kommunen.

Alt dette gir oss et godt grunnlag for videre tverrsektorielt samarbeid.

Kommunen har utarbeidet solide planer som er godt forankret både på kommunenivå og på enhetsnivå.

Vi ønsker å ansette en miljøveileder, som skal arbeide med utvikling i tett samarbeid med kommunalsjef for oppvekst og skolelederne, samt enhetsleder for helse og familie. Denne personen må ha god og relevant kompetanse innenfor psykisk helse og adferd, ha erfaring og interesse innenfor adferdsanalyse, utfordrende atferd og målrettet miljøarbeid.

Du må være en tillitsperson, en god lagspiller og en som kan motivere kollegaer.

Et mål er langsiktig tenking omkring arbeid med psykisk helse og livsmestring i grunnskolen jf overordnet del i Kunnskapsløftet 2020

Videre skal det arbeides riktig og systemrettet i «laget rundt barnet». Miljøveileder vil ha et spesielt ansvar for å arbeide for samhandling mellom de involverte i saker med flere samhandlingsparter. Målet er å endre praksis over tid og at man har en kollektiv tilnærming i slikt arbeid ved begge skolene.

Miljøveileder vil være tilknyttet begge grunnskolene i kommunen og vil være underlagt kommunalsjef for oppvekst.

Vi søker deg som har et stort engasjement og hjerte for enkeltelevers situasjon på skolene, samt evner å se helheten i opplæringen for den enkelte og fellesskapet i samhandling med alle ansatte ved skolene, foresatte og på helse og familie enheten.

Du må ha erfaring fra arbeid knyttet til kapittel 9A i Opplæringsloven, da dette er en viktig del av arbeidet. Vi søker fortrinnsvis etter sosialpedagog med god kompetanse innenfor arbeid med utfordrende adferd. Annen relevante 3-årige utdanninger i kombinasjon med erfaring kan godkjennes.

Personlige egenskaper:

  • Du har stor evne til både å arbeide selvstendig og i team innenfor de rammer som er gitt
  • Du har gode evner til å se nytten av et tett og godt tverrsektorielt samarbeid
  • Du er motivert, kreativ, nytenkende og løsnings- og handlingsorientert
  • Du har et positivt og reflektert elevsyn
  • Du interesserer deg for fagutvikling og kvalitet i skolen
  • Du opptrer rolig i komplekse situasjoner og mestre perioder med høyt arbeidstempo
  • Du har evner til å avdekke og imøtekomme individuelle behov hos eleven
  • Du har evne til å kommunisere og skape gode relasjon med elever, ansatte og foresatte
  • Du har humør og raushet, og du bidrar til et godt arbeidsmiljø
  • Du har god fysisk og psykisk helse
  • Du er strukturert og kan styre din egen arbeidsdag

Vi tilbyr:

  • Et levende fagmiljø med fokus på kompetanse og kontinuerlig utvikling
  • Trivelige, nysgjerrige, engasjerte og dyktige kollegaer med godt samhold og mye humor
  • En interessant og utfordrende jobb med varierte arbeidsoppgaver

Som miljøveileder samarbeider du tett med rektor, spes.ped.koordinator og kontaktlærere. I tillegg jobber man som et team på tvers av enheter i kommunen. PPT, barnevern og andre eksterne samarbeidspartnere vil også være gode støttespillere i arbeid med elever og miljøutviklingen. Vi ønsker en miljøveileder som har evne til å ha god oversikt over skolen som helhet og har et blikk for den enkelte elevs situasjon.

Oppgaver og ansvarsområder:

  • Miljøveileder skal i samarbeid med rektor/spes.ped.koordinator/kontaktlærere ha medansvar for elevens/elevgruppens tilpassede undervisning med hovedvekt på sosiale ferdigheter. Herunder planlegging av tiltak og aktiviteter for eleven/elevgruppen i tråd med læreplanen Kunnskapsløftet L20 og individuelle opplæringsplaner.
  • Miljøveileder skal i samarbeid med rektorer, spes.ped.koordinatorer, helsesykepleiere og eksterne tjenesteytere ha en god plan for helhetlig samhandling samt tydelige målsettinger for å fremme god psykisk helse for elevene.
  • Miljøveileder skal jobbe systemrettet for å nå mål om fremming av helse, trivsel og læring for elevene, jfr Opplæringslovens kap 9A «Elevenes skolemiljø», i samarbeid med blant annet rektor og spesialpedagogisk koordinator.
  • Miljøveileder skal jobbe kunnskapsbasert og systemrettet for å nå mål jfr overordnet del i læreplanen Kunnskapsløftet L20, i samarbeid med rektor og spesialpedagogisk koordinator.
  • Miljøveileder skal bidra i å koordinere samarbeidet mellom skole, hjem og øvrig hjelpeapparat slik at hjelpen blir helhetlig og tilrettelagt
  • Miljøveileder veileder lærere eller fagarbeidere i tilfeller der det er behov jfr miljøveileders ansvarsområde.
  • Miljøveileder deltar i møter og på planleggingsdager etter avtale med kommunalsjef for oppvekst og rektorene.
  • Miljøveileder deltar aktivt i kompetanseheving av ansatte innenfor arbeid med elever med sosiale utfordringer.
  • Miljøveileder deltar aktivt i kompetanseheving av ansatte innenfor oppdagerkompetanse på vold og overgrep
  • Miljøveileder bistår lærere med råd og veiledning i forbindelse med tilpassa opplæring, etter nærmere avtale med rektorene
  • Miljøveileder deltar i samhandlingsmøter med heimen, – herunder må man påregne at noen av møtene skjer i heimen der det er behov.

Kvalifikasjoner:

  • Minimum 3-årig relevant utdanning.
    – Sosialpedagogisk kompetanse med tilleggsutdanning innenfor adferd og/eller annen relevant utdanning
  • Gode relasjonelle ferdigheter
  • Jobber proaktivt, løsningsorientert og tar selvstendige valg begrunnet i barnets beste.

Personlig kvalifikasjoner vil bli vektlagt.

Nærmere opplysninger om stillingen fås hos kommunalsjef for oppvekst Grete Mo, tlf.928 31 732

Den som blir tilsatt må legge fram politiattest av ny dato. Søknad sendes via elektronisk søknadsskjema på kommunens hjemmeside

Tiltredelse 01.08.23 eller etter nærmere avtale

Søknadsfrist: 13. februar 2023