Kommunalsjef oppvekst

Grong kommune søker en ny kommunalsjef som brenner for videreutvikling av alle våre oppveksttjenester. Kommunalsjefen har per tiden overordnet ansvar og lederskap for fagområdene grunnskole, barnehage, interkommunalt barnevern og PPT, samt voksenopplæring og flyktningetjeneste. Samhandling blir stadig viktigere for å løse sammensatte utfordringer både i kommunen og ellers i samfunnet, og kommunalsjefen er en del av et fellesskap og skal drive samhandlingsprosesser på tvers av organisatoriske linjer. Kommunalsjefen er en del av kommunedirektørens ledergruppe og kommunens strategiske ledelse.

Vi ønsker at du har bred ledererfaring, er tydelig og engasjert. Hovedoppgaven din vil være å sikre videre kvalitetsutvikling av våre tilbud til barn, unge og familier gjennom å tenke muligheter, kompetanse, teknologi og bruk av nye arbeids- og samarbeidsformer. Som kommunalsjef vil du lede viktige tjenester for å sikre et trygt og godt oppvekstmiljø for barn og unge, i tett og tverrfaglig samspill med de øvrige sektorene i kommunen.

Grong kommune er i kontinuerlige endringsprosesser for å tilpasse organisasjon og tjenester til nye utfordringer. Vi søker en rollebevisst og engasjert leder for å drive et samlende lederskap basert på vårt verdigrunnlag, åpenhet, ansvarlighet og tillit.

Viktige arbeidsoppgaver vil være:

  • Overordnet budsjett-, økonomi- og personalansvar, med kommunedirektørens fullmakter innenfor eget ansvarsområde.
  • Overordnet faglig ansvar for sektoren
  • Ledelse og deltakelse i helhetlige prosesser
  • Videreutvikle en kompetanseorganisasjon og god personalhåndtering i egen sektor
  • Legge til rette for et godt, tverrfaglig samarbeid, både innen egen sektor, mot øvrige sektorer og eksterne samarbeidspartnere
  • Være en bidragsyter i utviklingen av kommunen som helhet gjennom aktiv deltakelse i kommunedirektørens ledergruppe
  • Sørge for nødvendig rapportering, internt og eksternt, i henhold til de til enhver tid gjeldende krav

Kvalifikasjoner:

  • Relevant utdanning på minst høgskolenivå og ledererfaring fra sektoren. Tilleggsutdanning innenfor administrasjon/økonomi/ledelse på nivå høgskole/universitet foretrekkes.
  • Erfaring fra og god forståelse for samspillet politikk/administrasjon
  • Erfaring fra balansegangen mellom å lede eget fagområde, samtidig med å forvalte et helhetssyn på vegne av overordnet ledelse
  • Erfaring med å planlegge, lede og gjennomføre endringsprosesser
  • Kunnskap om lov og avtaleverk og dokumentert samarbeid med tillitsvalgte
  • Samfunnsorientert og faglig godt oppdatert på viktige utviklingstrekk innenfor ansvarsområdet

I vår vurdering av kandidater vil følgende egenskaper vektlegges:

  • Skolefaglig kompetanse
  • Gode kommunikasjons- og relasjonsferdigheter
  • Lyttende og inkluderende
  • Et sterkt engasjement for barn, unge og deres familier på tvers av organisasjonsgrenser
  • Bidrar til et godt arbeidsmiljø ved å motivere og skape trivsel blant medarbeiderne
  • Utviklingsorientert og nytenkende
  • Endringsvillig, beslutningsdyktig, tydelig og handlekraftig med gjennomføringskraft
  • God prosessforståelse
  • Evner å innta et helhetsperspektiv og bidra til samhandling på tvers av kommunens tjenesteområder, herunder oppvekstreformen
  • God skriftlig og muntlig framstillingsevne

Vi kan tilby:

Vi tilbyr utfordrende og utviklende arbeidsoppgaver sammen med engasjerte og faglig dyktige medarbeidere. Fra en sentral posisjon i kommunedirektørens ledergruppe vil du være med å utvikle kommunen videre i et spennende samspill mellom politikk og administrasjon. Organisasjonen vil være i stadig endring. Det er derfor et krav at den som tilsettes er fleksibel i forhold til endringer i arbeidsoppgaver, samarbeidspartnere og organisatorisk plassering. Lønn etter avtale og god pensjonsordning. Tilsetting skjer ellers på de vilkår som framgår i gjeldende lover, tariffavtaler og reglement. 6 mnd. prøvetid

Vi ønsker et mangfoldig arbeidsmiljø og oppfordrer alle kvalifiserte til å søke uavhengig av kjønn, etnisk bakgrunn, religion, funksjonsevne og alder.

Aktuelle søkere vil bli innkalt til intervju. Referanser bes oppgitt i søknaden. Dokumentasjon på utdanning og praksis skal ikke sendes inn, men legges fram i forbindelse med intervju. Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om søkeren kan bli offentliggjort, selv om man har bedt om å ikke å bli ført opp på den offentlige søkerlisten. Du vil bli varslet om ditt ønske om å unntas fra offentlig søkerliste ikke oppfylles.

Kontaktperson for stillingen er: kommunedirektør Bjørn Ståle Aalberg, e-post bjorn.aalberg@grong.kommune.no eller mob. 917 48 370.

Søknad sendes via elektronisk søknadsskjema som finnes på kommunens nettside.

Søknadsfrist: 1. januar 2023